Mijn bootbouw ervaring is ooit begonnen met het bouwen van een Flits. In de huiskamer van het ouderlijk huis, terwijl de rest van de familie op vakantie was.

Veel later kocht ik een mahoniehouten overnaadse Volksboot. Aan deze boot heb ik erg veel gedaan. Zoals een dieselmotor in plaats van die lelijke buitenboordmotor.

Reizen naar Frankrijk, Engeland en Denemarken.

Deze ervaringen heb ik meegenomen in de keuzes die heb gemaakt bij het ontwerpen van dit schip. Links en rechts gekeken en "gepikt". De kuip nagemaakt van mijn oude boot. De kajuit lijkt op een Lymington class van Lourent Giles en de helmstokopstelling is afgekeken van een waarschip.

 

Ik heb veel gehad aan het boek "Principles of yachtdesign" van Lars Larsson en Rolf Eliassson.

 

Ik heb een gewichten en momentenlijst gemaakt naar een voorbeeld uit dit boek. Ieder onderdeel van de boot heeft een berekend gewicht en dit geeft een moment ten opzichte van een bepaald punt. In mijn geval gebruik ik het drukpunt. De vorm van de boot staat vast en heeft een vaste waterverplaatsing. Alles wat er in gaat weegt iets. Dit tel je op en wat overblijft gaat in het ballast. Alles wat er in gaat heeft een plaats ten opzichte van het drukpunt. Een zware accu aan stuurboord zal je moeten compenseren met "gewichtige" dingen aan bakboord. Een ons extra roestvrijstaal in het topje van de mast heeft al invloed op de stabiliteit. Tijdens het bouwen worden de gewichten steeds omgezet van berekend naar het het echte gewicht.