Deze bladzijde is op mijn site veranderd maar wordt in deze vorm nog enige tijd gehandhaafd ten behoeve van externe verwijzingen
(http://www.staverse-jol-aimee.nl) |
De woodcore-epoxy methode even kort uitgelegd: De huid van de boot wordt opgebouwd van Western Red Ceder latten die over tijdelijke spanten worden gebogen. De latten worden met epoxylijm met elkaar verbonden. Ze worden met schroeven op de tijdelijke spanten vastgezet. Als de lijm hard is worden de schroeven weer weggehaald. Als de romp helemaal is opgebouwd wordt de buitenkant strak geschuurd en geschaafd. Hierna wordt het hout geïmpregneerd met waterdunne epoxy. Daarna met 2 lagen glasvezel en epoxy afgedekt. Schuren en afwerken met pantser coat, De buitenkant is dan op de laatste laklaag na helemaal klaar. Dan de romp omkeren. De tijdelijke spanten blijven in de boot zitten en dienen als tijdelijke steun voor de opbouw van het deklaminaat. Het dek bestaat uit 3 lagen 6 mm triplex aan beide zijden afgedekt met glas en epoxy. Als het dek klaar is gaan de tijdelijke spanten eruit en moet de binnenkant van de boot geschuurd worden en dan komt hier ook een dubbele laag glas met epoxy. Daarna de schotten en interieurdelen in de romp zetten. Dit gebeurd met "fillets", dit is het direct op de huid lijmen van multiplex delen. Deze interieurdelen en schotten zijn nodig voor verkrijgen van een stevig en stijf schip. Voor mij was het "Praktijkhandboek Kunststoffen" van Gerard Lok de belangrijkste informatiebron voor alles wat met epoxy en glasvezel te maken heeft. Dit wordt uitgegeven door Polyservice in Nieuwerkerk aan de IJssel. WWW.Polyservice.nl.
|
|
Begin 2017. |